DE FOOD BOOST CHALLENGE: MET, DOOR EN VOOR JONGEREN

In een Food Boost Challenge staan jongeren centraal! Inzichten en oplossingen worden verkregen door adolescenten zelf.

Fase 1

Elke Challenge begint met het verkrijgen van inzichten via peer-to-peer action research: jongeren praten met hun leeftijdsgenoten om inzicht te krijgen in wat gezond eten moeilijk of juist makkelijk maakt. Dat inzicht wordt niet verkregen via ’traditioneel’ wetenschappelijk onderzoek, maar via actie-onderzoek met behulp van bijvoorbeeld games en moodboards.

Fase 2

Na de onderzoeksfase bedenken jongeren zelf oplossingen voor de verzamelde inzichten. Dat doen ze in zelf georganiseerde teams. Teams sturen hun ideeën in en de 10 beste ideeën worden geselecteerd voor verdere uitwerking in fase 3. In een typische Food Boost Challenge zijn er vier innovatielijnen waar de ideeën in passen:

  1. Tech: technische innovaties waarbij plezier & vrienden een gezonde voeding stimuleren, zoals apps, games, of wearables
  2. Producten: nieuwe voedingsconcepten, bijvoorbeeld groente- en fruitproducten specifiek gericht op adolescenten
  3. Presentatie: nieuwe manieren van presenteren van gezonde producten in bijvoorbeeld een supermarkt of (school)kantine, of andere kanalen om gezonde producten aan te bieden.
  4. Hotspots: ideeën gericht op het stimuleren van een gezonde eetomgeving op fysieke plekken waar veel jongeren komen, bijvoorbeeld op scholen, op sportlocaties of bij festivals.

Fase 3

In de derde fase van de Challenge presenteren de  geselecteerde teams hun idee aan een toegewijd consortium van bedrijfspartners. Daarna worden elk teams aan een bedrijfspartner gekoppeld. De teams krijgen vervolgens enkele weken de tijd om onder begeleiding van de bedrijfspartner hun concept verder uit te werken en een geweldige pitch voor te bereiden voor de finale. 

Fase 4

De vierde fase is de spetterende finale! De geselecteerde teams pitchen hun concept aan een jury van Food Boost Challenge bedrijfspartners. Daarnaast kan de publieksjury stemmen op hun favoriet.

De winnende teams worden beloond met een mooie geldprijs en de kans om hun concept verder uit te rollen in fase 5.

Fase 5

De laatste fase is de valorisatie- en implementatiefase om écht impact te gaan maken in het veranderen van het voedselsysteem. Bedrijfspartners en adolescenten kunnen samen verder werken aan het valoriseren en implementeren van hun ideeën.

DOE MET ONS MEE!

Wil je met ons meedoen, of wil je meer informatie en updates ontvangen? Laat je gegevens achter via het contactformulier, mail naar info@foodboostchallenge.nl of volg ons op social media.